У 2023 році, під час воєнного стану, заяву про прийняття спадщини можна подати будь-якому нотаріусу, приватному чи державному, які працюють у будь-якому населеному пункті підконтрольної території України, незалежно від місця прописки спадкодавця, та місцезнаходженя спадкоємця.
Для подання нотаріусу Заяви про прийняття спадщини можна:
Заява про прийняття спадщини повинна містити інформацію про заявника-спадкоємця (П.І.Б., дата народження, ІПН, адреса, тел.), спадкодавця (П.І.Б., прописка, дата смерті), ступінь рідства, перелік спадкового майна, відомості про спадкоємців, якщо вони є, перелік документів (див. зразок).
ЗАЯВА ПРО ПРИЙНЯТТЯ СПАДЩИНИ Нотаріусу _______________________________ Київського міського нотариіального округу Заявник _________________________________ П.І.Б., дата народження, ІПН, адреса, тел. Заява. дата місяць рік померла моя мати _______________________________, що мешкала за адресою: м. Київ, вул.____________ , буд.____, кв.______ На день її смерті залишилось спадкове майно, яке складається з: – квартири за адресою: м. Київ, вул. ___________, буд.____, № квартири_____, – земельної ділянки площею ____ га, яка розташована за адресою_________, – ______________________________________________________________, – ______________________________________________________________, – ______________________________________________________________. Вказане спадкове майно я приймаю. Крім мене, спадкоємцем першої черги є чоловік померлої (мій батько) __________________________, який мешкає за адресою _______________. До цієї заяви додаю: – копію свідоцтва про смерть спадкодавця (моєї матері); – довідку про останнє місце проживання спадкодавця; – копію свідоцтва про моє народження. Інші документи будуть подані додатково. “__” _________ 20__ року ___________ /___________________/ Підпис П.І.Б.
Документи що знадобляться спадкоємцю поділяються на дві категорії:
При наявності заповіту (спадкування за заповітом):
При відсутності заповіту (спадкування за законом):
Зазвичай, спадкоємці успадковують нерухоме майно (квартира, будинок, земельна ділянка, гараж…), рухоме майно (атомобілі, яхти, катери, мотоцикли…), грошові кошти (рахунки, вклади у банках, депозити…), коштовності, художні твори, антикваріат, авторські винагороди, тощо.
Передати майно у власність спадкоємцю можна за наявності документів, що підтверджують право власності померлого на кожний з предметів спадкової маси. Наприклад, для того щоб спадкоємець отримав у спадок квартиру, потрібно щоб мав місце документ, який підтверджує що ця квартира була у власності померлого.
Документи що підтверджуть права власності померлого на все успадковане майно, можна надавати нотаріусу одразу при поданні заяви про прийняття спадщини, або вже після подання заяви. Скористайтеся формою Консультація нотаріуса для того щоб отримати консультацію.
Після подання спадкоємцем заяви та документів, нотаріус відкриває спадкову справу, робить необхідні запити до державних установ, та у строк встановлений законодавством, видає спадкоємцю (спадкоємцям) Свідоцтво про право на спадщину, яке є державним правовстановлюючим документом і надає право легально розпоряджатися успадкованим майном (користуватися, продавати, дарувати, здавати в аренду, тощо).
Якщо у вас є питання стосовно оформлення спадщини, скористуйтеся FAQ або послугою безкоштовна консультація нотаріуса
У разі відсутності заповіту – спадкоємцями можуть бути родичі померлої особи, спадкоємці першої черги (подружжя, батьки, діти) та наступних черг (брати, сестри, баба, дід, рідні тітка і дядько, особи, які проживали зі спадкодавцем однією сім’єю не менше п’яти років).
При наявності заповіту – особи вказані у заповіті.
У 2023 році для оформлення спадщини можна звертатися до будь-якого нотаріуса на підконтрольній території України, а саме:
Зазвичай вартість оформлення спадщини поділяється на дві суми – вартість заведення (відкриття) спадкової справи, та вартості квитанцій, запитів, заяв, документів і т.д. необхідних для оформлення права на спадщину. Вартість яких залежить від складності справи, кількості та безконфліктності спадкоємців, наявності документів, тощо. Базова вартість відкриття спадкової справи становить в середньому 1500 грн. Скористайтеся формою Консультація нотаріуса для того щоб отримати відповідь відносно вашого випадку.
Тривалість процесу оформлення спадщини залежить від складності справи, кількості спадкоємців, наявності спорів та непорозумінь між спадкоємцями, тощо. У загальному, процес може зайняти кілька місяців.
Так, спадкоємець має право відмовитися від спадщини. Для цього спадкоємцю потрібно подати нотаріусу заяву про відмову від спадщини у строки встановлені для прийняття спадщини. Треба враховувати, що відмова від спадщини може бути тільки абсолютною, тобто, не можна відмовитися від якоїсь частини спадщини, а іншу частину прийняти.
Згідно зі статтею 1268 цивільного кодексу України, спадкоємець, який постійно проживав разом із спадкодавцем на час відкриття спадщини, вважається таким, що прийняв спадок, якщо протягом шести місяців з дня відкриття спадщини не заявив про відмову. Треба враховувати, що цей факт не означає автоматичне оформлення права на спадщину. Відкриття спадщини (день смерті спадкодавця) це “віртуальна подія” допоки спадкоємці не заявлять свої права на спадщину, подавши заяву нотаріусу. Після подання заяви відбувається вже не віртуальна подія – відкриття спадкової справи. Не подавши заяву та не отримавши свідоцтво про право на спадщину, спадкоємець не може розпоряджатися успадкованим майном, не може продати успадковану квартиру, будинок чи землю, не може користуватися коштами померлого і таке інше.
Так можливо. Для цього необхідно або зробити довіреність на оформлення спадщини та передати її довіреній людині, яка замість вас буде займатися оформленням, або відправити нотаріусу заяву рекомендованим листом, попередньо узгодивши це з обраним вами нотаріусом. Скористайтеся формою створення заяви про прийняття спадщини щоб почати дистанційне оформлення.
Необхідно встановлювати додатковий строк на прийняття спадщини. Можливі два варіанти. Перший, інші спадкоємці пишуть письмову згоду на подовження строку, або другий, на підставі судового рішення. Скористайтеся формою Консультація нотаріуса для того щоб отримати більш розгорнруту відповідь саме для вашого випадку.
Строк прийняття спадщини за заповітом такий самий як і строк прийняття спадщини за законом – 6 місяців.
Свідоцтво про право на спадщину, це документ що дозволяє легально користуватися майном що перейшло до вас у вигляді спадщини.
Якщо це нерухомість, продавати, дарувати, здаватив аренду, міняти і т.д., теж саме якщо це автомобіль чи інший транспортний засіб.
Але факт того, що ви стали новим власником майна треба зафіксувати у державному реєстрі майнових прав.
У випадку нерухомості, зазвичай нічого робити не треба, тому що нотаріус який видав вам свідоцтва про право на спадщину виконує функції державного реєстратора і самостійно вносить інформацію у держреєстр.
Якщо це транспортний засіб, необхідно звернутися до сервісного центру МВС для перереєстрації транспортного засобу.
Якщо це грошові кошти у банку, треба звернутися в банк зі свідоцтвом про право на спадщину і отримати гроші.
У інших випадках (доля у підприємстві, інтелектуальна власність, зброя і т.д.), скористайтеся формою Консультація нотаріуса для того щоб отримати відповідь відносно інших видів майна.
Свідоцтво МЮ України № 6983
Київ, проспект Глушкова, 16 (Теремки)